Гуманітарно-педагогічний факультет було створено у 1996 році з метою підготовки фахівців гуманітарно-педагогічного спрямування. Повсякчасний моніторинг попиту на ринку праці Хмельницького регіону, урахування сучасних тенденцій розвитку нашого суспільства дає можливість співробітникам факультету орієнтуватися на найбільш затребувані на сьогодні професії.

У складі гуманітарно-педагогічного факультету – 5 кафедр.

Кафедра екології те біологічної освіти готує фахівців за спеціальностями «Екологія», «Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)». Рівні підготовки – перший (бакалаврський) і другий (магістерський).

Кафедра словянської філології готує фахівців за спеціальностями «Філологія (Слов’янські мови і літератури, переклад включно), перша – польська», рівні підготовки – перший (бакалаврський), другий (магістерський); Середня освіта (Польська мова і література), рівень підготовки перший (бакалаврський).

Кафедра соціальної роботи і соціальної педагогіки готує фахівців за спеціальністю «Соціальна робота», рівні підготовки – перший (бакалаврський) і другий (магістерський).

Кафедра технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва забезпечує підготовку фахівців за спеціальностями:

«Середня освіта (Трудове навчання та технології)», рівні підготовки – перший (бакалаврський), другий (магістерський);

«Професійна освіта (Транспорт); «Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості)», рівні підготовки – перший (бакалаврський), другий (магістерський);

«Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація», рівень підготовки – перший (бакалаврський).

Кафедра української філології готує фахівців за спеціальностями «Середня освіта (Українська мова і література)», рівень підготовки – перший (бакалаврський); «Філологія (Українська мова і література)», рівні підготовки – перший (бакалаврський), другий (магістерський).

Навчальний процес на кафедрах факультету забезпечують понад 80 викладачів, серед яких 15 докторів наук, професорів і 43 кандидати наук, доценти. Такий професорсько-викладацький склад забезпечує читання лекцій, проведення практичних, семінарських, лабораторних занять на належному теоретичному і методичному рівнях.

Науково-педагогічні працівники ГПФ активно займаються науково-дослідною діяльністю, що забезпечує залучення до викладання дисциплін сучасних наукових досягнень. На кафедрах факультету сформовані потужні наукові школи, які працюють за визначеними науково-дослідними темами. Кафедра слов’янської філології – «Проблеми слов’янської філології і лінгводидактики»; кафедра української філології – «Проблеми філології: історія і сучасність», кафедра технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва – «Декоративно-прикладне мистецтво в культурному просторі Поділля». На кафедрі екології та біологічної освіти працює Науково-навчальний центр «Довкілля», на кафедрі української філології – Науково-дослідна лабораторія «Соціолінгвістичне моделювання мовного середовища Хмельниччини й суміжних регіонів». Кафедра української філології періодично видає фаховий науковий журнал «Актуальні проблеми філології та перекладознавства», кафедра технологічної та професійної освіти і декоративного мистецтва раз на два роки проводить міжнародну конференцію «Професійне становлення особистості». Наукові конференції всеукраїнського, міжнародного рівнів організовують також усі інші кафедри факультету.

До наукової діяльності активно залучаються студенти. Вони поглиблюють навички наукової роботи у наукових гуртках: «Боривітер», «Сучасні технології навчання біології», «Полоністичні студії», «Педагогічна майстерня філолога», «Реформування професійної освіти в контексті євроінтеграційних процесів», «Сучасна професійна освіта. Якість підготовки фахівців». Студенти беруть участь у загальноуніверситетських, всеукраїнських, міжнародних науково-дослідних конференціях, є учасниками всеукраїнських і міжнародних конкурсів наукових, творчих робіт, публікують свої дослідження у збірниках наукових праць. На кафедрах факультету видаються збірники наукових праць студентів: «Славістичні студії», «Поділля. Філологічні студії».

Факультет співпрацює з багатьма закладами вищої освіти України, закладами вищої освіти та організаціями зарубіжних країн, серед яких:

Вінницька академія неперервної освіти

Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

Волинський національний університет імені Лесі Українки

Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Житомирський державний університет імені І. Франка

Інститут мовознавства імені О.О. Потебні НАН України

Інститут педагогіки НАПН України

Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка;

Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Криворізький державний педагогiчний університет

Луцький національний технічний університет

Львівський національний університет імені Івана Франка

Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова

Національний університет «Острозька академія»

Рівненський державний гуманітарний університет

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Харківський національний університет ім. В. Каразіна

Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія

Хмельницький інститут післядипломної педагогічної освіти

Черкаський національний університет імені Б.Хмельницького

Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Ататюркський університет (м. Ерзурум, Турецька Республіка);

Університет імені Ф. Палацького в Оломоуці (м. Оломоуц, Чеська Республіка).

Шльонський університет в Катовіцах (Польща)

Державна вища східноєвропейська школа в м. Перемишлі (Польща)

Університет імені Адама Міцкевича в Познані (Польща)

Люблінський католицький університет імені

Палацького в Оломоуці (Чехія)

Товариство Інтеграція Європа-Схід (Польща)

Товариство польської культури імені Владислава Ягелли

Фонд (Свобода і демократія) м. Варшава

Сьогодні на факультеті навчається понад 780 студентів денної та заочної форм навчання. У розпорядженні студентів ГПФ – сучасні аудиторії, лабораторії та комп’ютерні класи, спеціалізовані кабінети. Студенти мають можливість максимально опанувати необхідні для майбутньої професійної діяльності навики.

Студенти спеціальності «Середня освіта (Трудове навчання та технології)» оволодівають, зокрема, багатьма техніками художньої обробки матеріалів, студенти спеціальностей «Професійна освіта (Транспорт)», «Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості» набувають досвіду роботи у профільних закладах, орієнтованих на обслуговування автомобілів, на виробництво у сфері легкої промисловості, а також у професійних навчальних закладах. Студенти, які навчаються за напрямом «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація», знайомляться із засадничими основами декоративно-прикладної творчості, вивчають надбання народних майстрів України, опановують техніки художньої обробки текстильних матеріалів, деревини та шкіри, готуються до викладацької роботи у спеціалізованих навчальних закладах, до індивідуальної творчої діяльності, до надання послуг з декоративного оздоблення виробів різного типу.

Студенти спеціальності «Екологія» оволодівають тонкощами ландшафтного дизайну, особливостями проведення моніторингу навколишнього середовища за різними параметрами. Студенти спеціальності «Середня освіта (Біологія та основи здоров’я)» опановують необхідні для педагогічної діяльності дисципліни, орієнтуючись на сучасні форми та методи навчання, а також опановують педагогічну майстерність під час практик у закладах загальної середньої освіти.

Студенти кафедри соціальної роботи та соціальної педагогіки опановують новітні методики роботи із різними групами населення – як із людьми обдарованими, так і з такими, що потребують особливої соціальної уваги. Студенти проходять стажування у багатьох соціальних закладах, де мають змогу набиратися практичного досвіду.

Студенти кафедри української філології мають змогу набувати грунтовних знань з мовних та літературних дисциплін, вони активно долучаються до літературних акцій та науково-дослідних проєктів, спрямованих на вивчення проблем мовної та літературної освіти, розвивають свої творчі здібності –навчаються журналістської, редакторської роботи, пишуть власні художні твори, розвивають акторську майстерність, а також опановують комп’ютерні технології, які дозволяють використовувати філологічні знання у прикладному аспекті.

Студенти кафедри слов’янської філології мають можливість удосконалювати свої знання у літніх мовних таборах у Польщі, під час практик, стажувань у польських навчальних закладах. Базою навчання полоністів є Українсько-Польський центр європейської інтеграції ХНУ, у якому, за активного сприяння громадських організацій та навчальних закладів Польщі, накопичений необхідний фонд навчально-методичної, художньої літератури, є комплекс електронно-технічних засобів, що дозволяють реалізовувати сучасні технології вивчення мови.